Zorgen dat de zorg kan doorgaan

Vanuit het hart van de organisatie houdt Bas (32) als coördinator van de Zorgdesk de boel draaiende – dé plek waar we IT-ondersteuning bieden aan de hele Arts en Zorg Groep.
IT medewerker met headset achter pc

Bas begon ooit in het bedrijf van zijn vader, waar hij servers demonteerde en onderdelen verhandelde. Zijn interesse in IT zat er al vroeg in: in zijn vrije tijd bouwde hij netwerken en sleutelde hij aan systemen – gewoon omdat hij wilde begrijpen hoe dingen werken. De overstap naar de Arts en Zorg Groep bleek direct een schot in de roos. “Het mooiste vind ik dat ik met mijn technische kennis ervoor kan zorgen dat de zorg kan doorgaan.”

Ik houd me bezig met de grotere projecten, overleg met operationeel managers en begeleid de implementatie van nieuwe systemen


Een dag op de Zorgdesk

De dag begint altijd met een goede kop koffie en een kort overleg met het team om de prioriteiten voor de dag door te nemen en te bepalen wie wat oppakt. “Ik houd me bezig met de grotere projecten, overleg met operationeel managers en begeleid de implementatie van nieuwe systemen. En natuurlijk zijn er altijd de ad-hoc verzoeken die op ons pad komen. Daarbij kan het zomaar gebeuren dat je te maken krijgt met bijvoorbeeld netwerkstoringen, dat weet je nooit van tevoren. Dat maakt het werk uitdagend, maar ook ontzettend leuk”.

Overnames en nieuwe locaties

“In een groeiende organisatie gebeurt veel, zoals overnames van huisartspraktijken maar ook snel schakelen wanneer het COA een nieuwe al dan niet tijdelijke locatie opent voor de opvang van asielzoekers. GZA verleent zorg op alle azc-locaties en die moeten we dan ook vaak op stel en sprong inrichten. Denk hierbij aan het regelen van internet, PC’s plaatsen en applicaties aanpassen. En het kan zijn dat je het dan een paar maanden later weer kan afbouwen. Zo snel kan het soms gaan.” 

Bijzondere projecten

Bas vertelt dat er soms wel heel bijzondere projecten bijzitten. Het Medisch Contact Centrum (MCC) heeft een afdeling in Suriname. “Als Zorgdesk hebben wij – op afstand – de hele IT-infrastructuur opgezet, dat was een spannend maar heel leuk project.” Maar het kan ook wel eens tegenzitten. “Ik heb echt moeten leren om nee te zeggen. Soms zijn er vragen waar je niet direct een oplossing voor hebt, terwijl er een enorme druk op staat. Gelukkig kan ik er nu goed mee omgaan, maar stressbestendig zijn en goed kunnen omgaan met emoties van mensen is wel een belangrijke eigenschap om te hebben in dit vak.”

Ik help nu zorgverleners – dat is toch mooi? Helemaal als je dat kunt doen bij een organisatie die durft te investeren in innovatie en blijft groeien


Drijfveer

“Voor mij is het maatschappelijke echt een belangrijke drijfveer”, vertelt Bas. “Ik help nu zorgverleners – dat is toch mooi? Helemaal als je dat kunt doen bij een organisatie die durft te investeren in innovatie en blijft groeien. Zo maken we het werk van bijvoorbeeld huisartsen een stuk lichter, met slimme techniek. De sfeer, de mensen en het werk passen gewoon goed bij mij. Zeker voor IT’ers die impact willen maken in de zorg, is dit echt een aanrader."